Een logo is niet een merk

Inhoudsopgave

Vergis je er niet over: Hoe waardevol een herkenbaar en geliefd merk is.
Volgens een survey van Helplama geeft 54% van de consumenten de voorkeur aan nieuwe producten van bekende merken.

Als klein bedrijf concurreer je misschien met grote merken met toegewijde klanten en onbeperkte marketingbudgetten. Daarom moet je manieren vinden om je te onderscheiden.

Hoe bouw je een merk op?

Branding is veel meer dan alleen een gaaf logo of een goed geplaatste advertentie.

Wat is een merk?

Simpel gezegd, uw merk wordt bepaald door de algemene perceptie van uw bedrijf door een klant. De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, zegt het nog beter: "Jouw merk is wat andere mensen over je zeggen als je niet in de kamer bent."

Uw merk is uw reputatie!

In de huidige markt moet een succesvol merk consistent zijn in communicatie en ervaring, voor vele toepassingen:

  • Omgeving (winkelpui of kantoor)
  • Printmateriaal, bewegwijzering, verpakking
  • Website en online adverteren
  • Content publiceren
  • Verkoop en klantenservice

Is het bouwen van een merk nu eenvoudig? Branding gebeurt niet van de ene op de andere dag soms duurt het zelfs jaren

Een merk opbouwen is beslist een proces. De voortdurende inspanning zal echter leiden tot het aangaan van langdurige relaties met jouw klanten.

Vaak zie je met de juiste branding een gestage toename van de verkoop, meer projecten, mond-tot-mondreclame en belangenbehartiging voor jouw producten of diensten.

Uw merk wordt bepaald door de algemene perceptie van jouw bedrijf door een klant. Je zult dus begrijpen dat vooral bij klanten die je al kennen het langer kan duren om perceptie te veranderen.

Wat is Branding?

Branding is het genereren van bekendheid over uw bedrijf met behulp van strategieën en campagnes met als doel een uniek en blijvend imago op de markt te zetten.

Positief imago + opvallen = merksucces.

Branding kan worden onderverdeeld in drie fasen:

  1. Brand Strategy (merk strategie)
  2. Brand Identity (merk identiteit)
  3. Brand Marketing (merk marketing)

 

Brand Strategy

Een goede merk strategie zal in kaart brengen wat  jouw bedrijf is. 

  • Hoe jouw bedrijf anders is
  • Het doel van jouw bedrijf
  • Wie jouw ideale consument is
  • Hoe je voor deze consument problemen oplost
  • Wat jouw bedrijf geliefd maakt
  • Welke beloftes je maakt aan de consument
  • Hoe je communiceert.

U kunt de merkstrategie zien als de blauwdruk voor hoe u wilt dat de wereld naar uw bedrijf kijkt.

Merkstrategie is een cruciaal en fundamenteel onderdeel voor het bouwen van een succesvol merk. Het is een van de gebieden die de meeste bedrijven over het hoofd zien omdat ze meteen in het ontwerp en de marketing springen.

Brand identity

Merkidentiteit is de manier waarop jouw bedrijf zich uit bij het publiek met beeldmateriaal, berichten en ervaring. Uw merkstrategie zal van invloed zijn op hoe jij jouw identiteit presenteert en deze afstemmen op de doelen van jouw bedrijf voor de meeste impact.

Uw elementen van merkidentiteit moeten consequent op alle kanalen worden toegepast. Het is de manier waarop uw bedrijf herkenbaar wordt. Dit omvat:

  • Je logo 
  • kleuren
  • lettertypen
  • Patronen & vormen
  • Website-ontwerp
  • Inhoud, advertenties
  • Bedrukking of verpakking
  • Interactie
  • Berichtvoering
  • Fotografie

Brand marketing 

Merkmarketing is de manier waarop bedrijven of organisaties producten of diensten onder de aandacht brengen. Je probeert consumenten bewust te maken van jouw waarden en bedrijf door het juiste publiek te verbinden via strategische communicatie.

Het versterken van uw merkimago kan worden gedaan door middel van verschillende digitale marketingactiviteiten:

  • Gebruikerservaring (dwz uw website)
  • SEO & contentmarketing
  • Socialmediamarketing
  • E-mailmarketing
  • Betaalde advertenties (PPC)

Samen zijn deze kanalen fundamenteel voor het verwerven van merkbekendheid en groei. 

Vraag ​​jij je af waar u moet beginnen?


Related Posts