Logo soorten voor jouw bedrijfslogo. 

Inhoudsopgave

Het is natuurlijk mooi meegenomen als het logo de karakteristieken van het bedrijf uitstraalt en laat zien waar het bedrijf voor staat, maar de herkenbaarheid van een logo is voor jouw bedrijf het belangrijkst.

Wist je dat er 7 verschillende soorten logo's zijn?

Hoewel ze allemaal een combinatie zijn van typografie en afbeeldingen heeft elk type logo zijn eigen voor- en nadelen en heeft elke variant zijn eigen uitstraling. Tenslotte is jouw logo het eerste wat de nieuwe klanten zien dus wil je als ondernemer een succesvol logo hebben. 

1. Monogram of lettermarks

Een monogram of lettermark zijn logo's die bestaan ​​uit letters, meestal de initialen van de bedrijfsnaam. Bij een monogram zijn de letters in elkaar verweven zoals de LV van Louis Vuitton en de NY van de New York Yankees. Bij een letter mark is dat niet het geval.

Monogram, lettermark of logo van Louis Vuitton en New York Yankees

Bij het lettermark draait alles om eenvoud. Door slechts een paar letters te gebruiken, zijn lettertekenlogo's effectief in het stroomlijnen van elk bedrijfsmerk. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld NASA, dit is toch iets eenvoudiger te onthouden en uit te spreken dan National Aeronautics and Space Administration.

lettermark nasa logo

Vaak zie je dat bedrijven met lange namen hun initialen gebruiken voor merk identificatie. 

  • Zorg dat het lettertype onderscheidend genoeg is. Andere bedrijven kunnen namelijk gemakkelijk dezelfde initialen gebruiken.
  • Als je nog geen gevestigd bedrijf bent, is er nog geen verbinding met jouw bedrijfsnaam. Zorg er dan voor dat je het veel samen gebruikt met jouw volledige bedrijfsnaam, zodat mensen meteen kunnen leren wie je  bent.


2. Wordmarks

Net als een lettermark is een wordmark op lettertypen gebaseerd. Het is een logo dat alleen de naam gebruikt van het bedrijf. Goede voorbeelden hiervan zijn Coca-Cola en Google. 

Wordmark of logo van Coca-cola en Google
  • Wordmarks werken goed als een bedrijf een beknopte naam heeft. 
  • Is zeer geschikt als de naam zelf pakkend en gedenkwaardig is.
  • Een wordmark is een goede beslissing als je een nieuw bedrijf bent gestart en je de bedrijfsnaam naar buiten wilt brengen.
  • Zowel letter- als wordmark's zijn gemakkelijk te gebruiken in marketingmateriaal en huisstijlen, waardoor ze zeer aanpasbare opties zijn voor een nieuw en ontwikkelend bedrijf.

Let op!

  • Een bedrijfsnaam in een lettertype alleen zal waarschijnlijk niet duidelijk genoeg zijn om de nuance van jouw merk vast te leggen. Het moet iets unieks hebben waardoor men het kan herkennen en onthouden. Zorg er dus voor dat je een professional inhuurt die oog voor detail heeft.


3. Pictural brandmarks

Een pictural brand mark (ook wel brandmark, pictogram of logosymbol genoemd) is een icoon - of grafisch symbool wat we in het Nederlands een beeldmerk noemen. Waarschijnlijk denk je bij het woord logo al aan deze vorm: het bekende Apple-logo of de Twitter-vogel zijn twee bekende voorbeelden van beeldmerken. Beide bedrijven hebben het symbool zo gevestigd dat iedereen meteen weet over welk bedrijf het gaat.

Pictogram of beeldmerk van Apple en Twitter
  • Een echt beeldmerk is slechts een afbeelding. Hierdoor kan het voor nieuwe bedrijven of voor bedrijven zonder sterke merkherkenning een lastig type logo zijn om te gebruiken.
  • Beeldmerken moeten laag in detail zijn als ze gebruikt moeten worden in kleinere formaten.
  • Bepaalde figuren zoals bijv. een vogel worden door meerdere bedrijven gebruikt. Het is dan moeilijker om de herkenning van jouw merk in te winnen bij je consument.
  • Een beeldmerk is misschien niet het beste idee als je in de toekomst veranderingen in jouw bedrijfsmodel verwacht. Je kunt beginnen met het verkopen van pizza's en een pizza in je logo gebruiken, maar wat gebeurt er als je ook sandwiches of hamburgers gaat verkopen?

Het belangrijkste waarmee je rekening moet houden wanneer je besluit om voor een beeldmerk te kiezen, is welke afbeelding je moet kiezen. Je moet nadenken over de bredere implicaties van de afbeelding die je kiest: wil je op je naam inspelen of ben je op zoek naar een diepere betekenis (denk eens aan hoe de Snapchat-geest ons vertelt wat het product doet)? Wil je een emotie oproepen (zoals de World Wildlife Foundation doet met hun gestileerde afbeelding van een panda - een schattige en bedreigde diersoort)?

Pictogram of logo van Snapchat en WWF

4. Abstract logomarks

Een abstract logomark is een specifiek type beeldmerk. In plaats van een herkenbaar beeld te zijn, zoals een appel of een vogel, is het een abstracte geometrische vorm die jouw bedrijf vertegenwoordigt. Enkele bekende voorbeelden zijn het BP starburst-logo, de Pepsi-verdeelde cirkel en de gestreepte Adidas-bloem. Zoals alle beeldmerken werken abstracte markeringen heel goed, omdat ze jouw merk samenvoegen tot één afbeelding. 

Abstract beeldmerk of pictrogram van Pepsi en Adidas
  • In plaats van beperkt te zijn tot een afbeelding van iets herkenbaars, kunt u met abstracte logo's iets echt unieks maken om uw merk te vertegenwoordigen.
  • Het voordeel van een abstract beeldmerk is dat je symbolisch kunt overbrengen wat jouw bedrijf doet, zonder te vertrouwen op de culturele implicaties van een specifiek beeld.
  • Door middel van kleur en vorm kun je betekenis toekennen en emotie rond jouw merk cultiveren. (Denk bijvoorbeeld aan hoe de Nike swoosh beweging en vrijheid impliceert).
  • Grafische en abstracte tekens werken ook heel goed voor wereldwijde handel als bijvoorbeeld een bedrijfsnaam zich niet goed leent voor vertaling.

5. Mascots

Mascotte-logo's zijn logo's met een geïllustreerd personage. Het mascotte-logo, vaak kleurrijk, soms cartoonesk en altijd leuk, is een manier om jouw eigen merk een bepaald karakter mee te geven.
Een mascotte is een geïllustreerd personage dat jouw bedrijf vertegenwoordigt. Beschouw ze als de ambassadeur van jouw bedrijf. Beroemde mascottes zijn onder meer die van Michelin, en de kolonel van KFC. 

Mascotte van Michelin en KFC logo
  • Een mascotte kan goed helpen bij een toegankelijk imago en is zeer geschikt om jonge kinderen of gezinnen aan te spreken. Een groot voordeel van een mascotte is dat het bewegelijk kan zijn, hierdoor kan je het in meerdere vormen gebruiken wat het een goed hulpmiddel maakt voor marketing uitingen.
  • Mascottes zijn slechts een onderdeel van een succesvol logo en merk, je kan deze misschien niet in al je marketingmateriaal gebruiken. Een zeer gedetailleerde illustratie wordt bijvoorbeeld mogelijk niet goed afgedrukt op een visitekaartje.

6. Combinationmark

Een combinatielogo is een logo dat bestaat uit een gecombineerd woord- of letterteken en een “abstract” beeldmerk of mascotte. De afbeelding en tekst kunnen naast elkaar worden neergelegd, op elkaar worden gestapeld of samen worden geïntegreerd om een ​​afbeelding te maken.

  • Omdat een naam aan de afbeelding is gekoppeld, is een combinatielogo een veelzijdige keuze, waarbij zowel de tekst als het pictogram of de mascotte samenwerken om jouw merk te versterken. 
  • Met een combinatielogo zullen mensen je naam ook meteen gaan associëren met jouw beeldmerk of mascotte. In de toekomst kan je wellicht uitsluitend vertrouwen op een beeldmerk en hoeft je niet altijd jouw naam te vermelden. 
  • Omdat de combinatie van een beeldmerk en tekst samen een duidelijk beeld creëert, is dit vaak gemakkelijker om herkenbaar te zijn dan alleen een beeldmerk.

7. Emblem

Een embleem is vaak een combinatielogo, maar op een grafische manier met elkaar gecombineerd, denk aan badges, zegels en wapenschilden. Deze logo's hebben de neiging om een ​​traditionele uitstraling te hebben die een opvallende impact kan hebben, daarom zijn ze vaak de beste keuze voor veel scholen, organisaties of overheidsinstanties. De auto-industrie is ook dol op embleemlogo's. Hoewel ze een klassieke stijl hebben, hebben sommige bedrijven de traditionele embleemlook effectief gemoderniseerd met logo-ontwerpen die passen bij de 21e eeuw (denk aan het iconische zeemeermin embleem van Starbucks.

Embleem of logo van BMW en Starkbucks
  • Vanwege hun neiging naar meer detail en het feit dat de naam en het symbool nauw met elkaar verweven zijn, kunnen ze minder veelzijdig zijn dan de eerder genoemde soorten logo's. Voor visitekaartjes kan een druk embleem zo klein worden dat het te moeilijk wordt om te lezen.
  • Een ingewikkeld embleemontwerp zal niet gemakkelijk na te maken zijn door andere merken.
  • Ben je van plan jouw logo op hoeden of hemden te borduren kies dan voor een eenvoudig ontwerp.
  • Een embleem is zeer geschikt om een traditionele look aan een merk te geven, je kan zo doen lijken of er al een lange geschiedenis achter een merk zit. 

Hopelijk heb je nu een goed beeld welke logo’s er zijn en wat wellicht voor jou de beste optie kan zijn. Twijfel je of jouw logo of merkidentiteit geschikt is neem dan contact op dan help ik je gerust verder.



Related Posts