5 vereisten van een professioneel logo

Inhoudsopgave

In dit artikel gaan we in op de essentie van wat een effectief logo is en hoe je een professioneel logo ontwerp herkent.

Wat is een logo?

Om te kunnen bepalen wat een goed logo is, moeten we eerst begrijpen wat het hoofddoel is. Veel mensen denken dat een logo mooi moet zijn en dat het alles moet vertellen over een merk. Terwijl de hoofdfunctie van een logo herkenning moet zijn. Logo's worden gebruikt om te identificeren. Neem bijvoorbeeld National Geographic.

Wat zegt dit logo nou eigenlijk? Het is gele rechthoek en toch is het een sterk logo. Alle associaties die men heeft met een merk worden wel aan een logo gekoppeld en als het herkenbaar is, is dat eenvoudiger te doen. Is het dan zo simpel om een eenvoudige vorm te kiezen en dat te gebruiken? Mijn antwoord daarop: “Helaas niet”. 

Een logo moet qua vorm en kleur bij een bedrijf passen en ook moet het differentiëren van de concurrentie. Eenvoudige vormen kunnen snel  te gebruikelijk worden waardoor ze niet worden onthouden.  

Paul Rand, een van 's werelds grootste ontwerpers zei ooit: “een logo is als een vlag, een handtekening, een wapenschild of een straatnaambord. Een logo verkoopt niet (direct), het identificeert en is zelden een beschrijving van een bedrijf. Een logo krijgt de kwaliteit en waarde mee van het product of bedrijf dat het symboliseert, niet andersom.
Op dat moment is een logo minder belangrijk dan wat het vertegenwoordigt."

Wat maakt een goed logo?

Een goed logo is onderscheidend, passend, praktisch, grafisch en is eenvoudig van vorm. Achter een effectief logo zit meestal een concept of ‘betekenis’ en brengt zo indirect een boodschap over. Een logo moet op elk formaat kunnen worden gedrukt en in de meeste gevallen ook effectief zijn zonder kleur. Een goed logo komt in wezen neer op een doordacht concept en een juiste uitvoering.

5 Principes van effectief logo-ontwerp

Een logo ontwerp dient aan de volgende vijf principes te voldoen om ervoor te zorgen dat het een goed en professioneel logo is.

  1. Eenvoud
  2. Onderscheidend
  3. Veelzijdig
  4. Tijdloos
  5. Geschikt

1. Eenvoud

Eenvoud maakt een logo-ontwerp gemakkelijk herkenbaar, veelzijdig en gedenkwaardig. Goede logo's hebben iets onverwachts of unieks, zonder dat ze "overdreven" zijn.

Eenvoud in logo's maken ze gemakkelijk te herkennen en ongelooflijk gedenkwaardig. Een goede test die je kan doen is als iemand een logo 1 of 2 keer gezien heeft hij/zij in staat is het logo ontwerp te beschrijven of na te tekenen. Een simpel logo zal ook herkent worden door iemand die over de snelweg rijdt, of tussen verpakkingen in de overvolle schappen van een winkel. Bedenk je dat het logo van de zeer effectieve internationale branding voor 's werelds grootste schoenenfabrikant ook maar een eenvoudige swoosh is.

2. Onderscheidend

Het nauw volgen van het principe van eenvoud is dat het logo gedenkwaardig is maar er is nog een aspect dat bijdraagt aan deze gedenkwaardigheid. En dat is hoe onderscheidend het logo is ten aanzien van de concurrentie in de markt, het land of wellicht de wereld. Een effectief logo-ontwerp moet gedenkwaardig zijn, wat wordt bereikt door het eenvoudig, onderscheidend en passend te maken. Op dit laatste komen we straks terug.

"Het is voor velen verrassend dat het onderwerp van een logo van relatief weinig belang is, en zelfs of het passend is speelt niet altijd een belangrijke rol. Dit betekent niet dat het passend zijn ongewenst is. Het geeft alleen aan dat een één-op-één-relatie tussen een symbool en wat het symboliseert, vaak onmogelijk te bereiken en, onder bepaalde voorwaarden, verwerpelijk is. Uiteindelijk lijkt het enige mandaat bij het ontwerpen van logo's dat ze onderscheidend, gedenkwaardig en duidelijk zijn." - Paul Rand

 3. Veelzijdig

Een effectief logo werkt op een groot aantal media en toepassingen. Om deze reden moeten logo's in vectorformaat worden ontworpen om ervoor te zorgen dat ze op elke grootte kunnen worden geschaald. Vraag jezelf af of je logo nog effectief is als het wordt gedrukt ...

  • In één kleur?
  • In omgekeerde kleur (bijv. licht logo op donkere achtergrond)?
  • Het formaat van een postzegel?
  • Zo groot als een reclamebord?

Een manier om een ​​veelzijdig logo te maken, is door te beginnen met ontwerpen in zwart-wit. Hierdoor kan jij,  je concentreren op het concept en de vorm, in plaats van op de kleur. Houd ook rekening met de afdrukkosten: hoe meer kleuren je gebruikt, hoe duurder het op de lange termijn voor het bedrijf zal zijn. Sommige druk methodes worden namelijk per kleur berekend. Ook de lijn dikte of de witruimtes in een logo kunnen indien te klein voor problemen zorgen als het logo klein moet worden afgedrukt.

"Ik werk graag eerst in zwart-wit om ervoor te zorgen dat het logo er in zijn eenvoudigste vorm goed uitziet. Kleur is erg subjectief en emotioneel. Dit kan afleiden van het algehele ontwerp - stel dat als u uw logo helemaal in het rood ziet, die kleur misschien wel het eerste is waarop u reageert en niet de samenstelling van de ontwerpelementen."- Patrick Winfield

Maak jezelf vertrouwd met het commerciële drukproces, zodat je later geen afdrukproblemen tegenkomt. Ken het verschil tussen de CMYK-, Pantone- en RGB-kleursystemen en wat voor effect die kunnen hebben op de kleur keuze.

4. Tijdloos

Een effectief logo moet tijdloos zijn. Zal die van jou de tand des tijds doorstaan? Zal het over 10, 20 of 50 jaar nog effectief zijn? Je ziet tegenwoordig veel grote merken hun logo aanpassen / moderniseren dit komt omdat de digitalisering ervoor zorgt dat logo’s op veel meer verschillende groten en vormen getoond worden. Deze logo’s waren daar nog niet voor geoptimaliseerd. Het is dus niet onmogelijk om een logo aan te passen in de toekomst, maar bedenk wel dat dit heel veel geld kan kosten. Al het drukwerk moet vervangen worden maar ook op alle plekken waar het digitaal weergegeven wordt, moet worden aangepast wat een tijdrovende klus kan zijn.

"Laat trends over aan de mode-industrie. Trends komen en gaan, en als je het hebt over het veranderen van een spijkerbroek of het kopen van een nieuwe jurk, is dat prima, maar als het om je merkidentiteit gaat, wil je dat het een lang leven leidt. Volg niet de kudde en probeer op te vallen."- David Airey

5. Passend

Hoe je het logo "positioneert" moet geschikt zijn voor het beoogde publiek. Een kinderlijk lettertype en kleurenschema zou bijvoorbeeld geschikt zijn voor een logo voor een speelgoedwinkel voor kinderen, niet zozeer voor een advocatenkantoor. Een sport logo is wellicht wat stoerder en dynamisch en een mode merk bijvoorbeeld elegant.

Balans.

Het moeilijkste is om balans te vinden tussen de elementen. Als je een logo eenvoudiger maakt kan het te generiek worden en zal het zich wellicht niet goed onderscheiden. Maak je het logo complexer dan differentieert het zich meer maar wordt het wellicht minder gedenkwaardig of niet goed toepasbaar op verschillende applicaties. 

"Een logo hoeft niet te zeggen wat een bedrijf doet. Restaurantlogo's hoeven geen eten te tonen, tandartslogo's hoeven geen tanden te tonen, logo's van meubelwinkels hoeven geen meubels te tonen. Omdat het relevant is, wil nog niet zeggen dat het niet beter kan. Het Mercedes-logo is geen auto en het Apple-logo is geen computer. Enz." - David Airey
"Moet een logo voor zichzelf spreken? Alleen door associatie met een product, een dienst of een bedrijf krijgt een logo enige echte betekenis. Het ontleent zijn betekenis en bruikbaarheid aan de kwaliteit van datgene wat het symboliseert. Als een bedrijf tweederangs is, zal het logo uiteindelijk als tweederangs worden ervaren. Het is onzin om te geloven dat een logo zijn werk onmiddellijk zal doen, voordat een publiek de juiste conditionering heeft ondergaan." - Paul Rand


 


Related Posts

Geen items

Iemand heeft waarschijnlijk te veel gefeest. Sorry!