7 tips voor het kiezen van de juiste bedrijfsnaam

Inhoudsopgave

Laat ik beginnen met dat Ik het soms moeilijk vind om te zien dat een bedrijf zijn meest waardevolle bezit vaak het minste aandacht geeft - zijn naam.

Misschien omdat de ondernemers in eerste instantie vinden dat zij het recht hebben om hun creatie een naam te geven. Of omdat het product en diensten al baan hebben gemaakt voordat er een marketingstrategie was. Maar de voornaamste reden zal zijn dat er geen besef is van hoeveel kosten een slechte naam met zich mee brengen. Visa versa hoeveel gemak het kan opleveren bij een goede naam, 

De belangrijkste taak van een bedrijfsnaam is om op te vallen in een verzadigde markt.

1. Identificeer eerst je merkidentiteit en kies vervolgens een naam

Een naam kiezen voor jouw bedrijf is een cruciale beslissing. Het zet de toon voor de manier waarop mensen naar je bedrijf kijken. Bepaal wat de identiteit van je merk (inclusief doelgroep, cultuur en missie) zal zijn. Zodra je dat in kaart hebt, ben je klaar om te beginnen met brainstormen over je naam. Op deze manier weerspiegelt je naam jouw bedrijf.

2. Maak hem anders dan die van de concurrentie

Vergeet de beschrijvende namen. Korte, unieke namen zijn gemakkelijker te onthouden, beter voor sociale media en SEO. Social Media beperkt het aantal tekens voor een naam en de meeste beschrijvende namen worden al gebruikt voor accounts, maar een nieuwe en ongebruikelijke naam is vaak wel beschikbaar. Beschrijvende namen zijn slecht vindbaar in Google-zoekopdrachten, doordat alle zoekwoorden door jouw concurrenten gebruikt zullen zijn. Overweeg dus om een ​​nieuw woord te maken dat niet in het woordenboek staat. Dit is dan een naam die jij helemaal in je bezit hebt en die je helpt bij je differentiatie en marketing. Dus maak het een beetje raar - of in ieder geval een beetje uniek.

3. Hou het eenvoudig, 4 lettergrepen of minder

Eenvoud heerst in de wereld van marketing, en dit geld ook voor benoemen van jouw bedrijf, dienst of product. Houd je bedrijfsnaam dus kort en bondig, dit is fijner om uit te spreken en korter om in te typen. Kleine namen nemen minder ruimte in dit zorgt ervoor dat bij het plaatsen op bijvoorbeeld visite kaartjes het groter en duidelijker in beeld gebracht kan worden dan een lange naam in diezelfde ruimte.

4. Zorg dat het gepast is, maar niet zo beschrijvend dat het generiek wordt

Het is mooi als je bedrijfsnaam iets in zich heeft wat relateert aan jouw product of dienst.
Zo kan het publiek makkelijker een koppeling maken en geef je misschien al meteen een beetje mee waar jouw bedrijf voor staat. Doe je dat te letterlijk zul je merken dat veel concurrerende bedrijven vergelijkbare namen hebben of je makkelijk kunnen volgen en zo meeliften op jouw investeringen in marketing activiteiten. 

Bij het benoemen van een nieuw bedrijf is het belangrijk om rekening te houden met een lang leven: hoe ziet de toekomst eruit en verkoop je wellicht nieuwe producten. Kies dus niet alleen een naam omdat die een goede afspiegeling is van de dienst of het product dat uw bedrijf aanbiedt dit zou in de toekomst kunnen veranderen. Een naam die past bij de bedrijfscultuur die u wilt uitstralen is toekomst bestendiger.

5. Maak het gemakkelijk om te zeggen en te spellen

Naamgeving is verreweg het meest kritische, maar uitdagende onderdeel van branding. De beperkte beschikbaarheid van legaal mogelijke namen en URL's vergroot die complexiteit. Het is een logische eis: een merk- of productnaam moet gemakkelijk kunnen worden gelezen en gezegd. Test dit dus altijd met mensen die niet bij het bedenken van de naam betrokken waren.

Als anderen over jou schrijven, je naam intypen in Google of jouw domein direct invoeren, is het noodzakelijk dat ze dit kunnen doen zonder fouten. Anders is er een kans dat men je niet vindt of erger nog dat je jouw klanten stuurt naar de website van een concurrent. Indien mogelijk kan je deze domeinen ook registreren en doorlinken naar het juiste domein. Zo help je in ieder geval jouw publiek bij het juiste adres te komen.

6. Probeer een naam te kiezen waar je creatief mee kunt zijn

We communiceren in verhalen. Het is de manier hoe effectieve marketing en communicatie aansluit bij je doelgroep. Bij het ontwikkelen van de naam van een nieuw bedrijf, is een van de meest gestelde vraag die ik dan heb", hoe kom je aan je naam?" Als je antwoordt met "het klinkt cool" of "het legt uit wat we doen", heb je naar mijn mening een grote kans gemist om gedenkwaardiger te worden voor je doelgroep.

Als er iets in je naam zit waar grafisch iets mee gedaan kan worden helpt het bij het maken van marketinguitingen, denk aan vormen of het illustreren van beweging. Soms betekenen delen uit de naam iets waar je weer in jouw bedrijfscommunicatie mee kan spelen. Er gaan vaak grote budgetten in marketing campagnes. Als een bedrijfsnaam je een handje kan helpen dan kan dit een hoop tijd en denkwerk besparen.

7. Als je jouw bedrijfsnaam rechtelijk kan beschermen

Woorden die dagelijks gebruikt worden kan men niet beschermen als merknaam. Dit betekent dat als je bedrijf groeit en je merknaam stijgt in populariteit, anderen bedrijven vergelijkbare namen kunnen gebruiken of namen met hetzelfde woord. Al jouw marketing activiteiten kunnen dan jouw consumenten onbedoeld naar de concurrentie sturen.


Related Posts

Geen items

Iemand heeft waarschijnlijk te veel gefeest. Sorry!